Turbo ferien i 200(0)

---- Urban MC

Denne turbeskrivelsen er skrevet av Morten og Ola (Løvaas).

Morten :Fjorårets Europatur ga absolutt mersmak og jeg var fast bestemt på at jeg skulle nedover i år også. Min venn og tidligere kollega på Falken, Ola, tenkte også på en slik tur, så da var "gjengen" gitt; Morten på sin velkjente VFR og Ola på sin "nye" ’98 CBR 600.

Vi hadde kun 10 dager disponible, så dette måtte bare bli en gutte-turbo-ferie!

Vi valgte å ta ferge både til og fra Danmark, det er en avslappende reise å starte og avslutte med. Man sparer seg da også for Sverige, som er dødskjedelig å kjøre. Danmark suser man gjennom på 3-4 timer og Autobahn i Tyskland er effektive greier når man marsjer i 160 +, så flyr milene. Og bensinen…. (Vi er lommekjent på "alle" bensinstasjonene i Europa.)

Dette skulle være en tur som skulle bli til underveis og ikke planlegges i forkant.

Ola :

En av flere raster for aa hvile rompa.jpg (118960 byte)Som første sykkeltur nedover Europa var det trygt å reise sammen med Morten, en "erfaren" og "lommekjent" turfarer. For turen hadde vi som mål å kjøre i de Franske alper, tur/retur innen 10 dager og dette klarte vi med glans. 550 mil på 10 dager var kanskje i meste laget, men det gikk greit bortsett fra at jeg ble umåtelig sår i baken….. Et annet mål var at vi ikke skulle spise lik mat noen dager. Dette gikk greit da vi hver dag var i vidt forskjellige deler av verden, turen gikk nemlig gjennom 7 nasjoner. Vi spiste mange forskjellige og visse meget gode måltider, som for eksempel en 4 retters lunsj i alpene. De fleste steder opererte man med 3 og 4 retters måltider til 60-70 NOK.Middag.jpg (66190 byte)

Frokosten derimot var stusselige greier. I Sør-Frankrike fikk vi servert loff med syltetøy, det var det!? Det var ikke særlig til kost for 2 kraftskarer fra nord.

 

Morten :

Vi stoppet i Hamburg på vei nedover og sjekket litt priser og utvalg på MC-utstyr. For det første: det er bra utvalg ! Vi fant en gate med 4-5 butikker med bare MC-klær og utstyr. Her gjorde Ola sin hittil beste investering : Regndress ! Og vi begge kjøpte noen smarte regnhansker. Dette ble flittig brukt de neste dagene… Vi svingte innom Hamburg på returen også og da investerte jeg i "Judge Dredd"-hjelmen min. En meget god og helt nødvendig investering….(?)

Ola :

Slik ser nesten hele Moseldalen ut.jpg (134730 byte)    En av mange flotte borger oppe paa aaskammene ved Moseldalen.jpg (103345 byte)Vi var uheldig med været de første 3 dagene gjennom Danmark og Tyskland. Det var overskyet og regnet til tider mye, men med regndresser og godt humør var ikke det noe problem. Første høydepunkt på turen var Moseldalen med fine svingete veier og vinranker så langt øyet kunne se. Dagen etter gikk turen gjennom Luxembourg og ned til de Franske alper. På første stopp i Frankrike skulle vi spise lunsj, vi fant en lokal fastfood sjappe der de hadde den største kebab jeg har sett (spist). Turboferien i 2000-filer/Turens hoeydepunkt paa alle maater. 2770moh. og perverstmange svingerVi kjørte gjennom Albertville og Val d"Isère opp alpene og det toppet seg på Col de L’iseran med 2.770 meter. På denne toppen ville ikke motorsyklene gå på tomgang og jeg merket at noe av fresen var borte. Det var snø på alle kanter og varmetelt for de som frøs. Vi var tøffe på veien oppover, full fart inn i svingene, men nedover fikk pipen en annen tone. Det var faktisk ganske skummelt å kjøre ned fra alpene. 180-graders svinger med grus og 500 meter rett ned uten autovern, jeg ble egentlig ganske sliten i armene.

Herrrrrlige svinger....jpg (119659 byte)

På veien tilbake kjørte vi mot Paris og før vi kom dit hadde vi et par 10-mil med marsjfart på rundt 200 km/h. Kjeden på sykkelen min var vist ikke helt fornøyd med den behandlingen og takket for seg. Vi fant et motorsykkelverksted i Dijon hvor vi fikk bestilt time til ettermiddagen dagen etter. Det var egentlig ganske godt å ta en hviledag så vi fikk strukket litt på beina og pleia stussen.

Been there, seen that, drove on.jpg (91018 byte)I Paris ble jeg skremt. Trafikken fløt i 100-120 km/h og i denne hastigheten kjørte de lokale MC-heltene mellom bilene i minst 150 km/h. Morten og jeg fulgte biltrafikken og syntes egentlig det var greit. Vi prøvde å navigere oss frem i Paris med kartet, men fant fort ut at det var håpløst. Vi så Eiffeltårnet i det fjerne og siktet på det, men da vi kom dit var det så stor kø for å komme opp at vi fant ut at vi like godt kunne sette kursen videre mot Belgia som var neste mål. Vi var ca 2 timer i Paris…

 

På kvelden var målet å finne et sted å overnatte nær grensen til Belgia. Vi kjørte og kjørte, men fant ingen steder verken å fylle bensin eller overnatte. Vi svingte av hovedveien mot en liten landsby, for der måtte det jo være en bensinstasjon. Klokken var nærmere 12 og Morten var så godt som tom for bensin. Landsbyen (aner ikke navnet) var bekk mørk og vi kjørte blant annet forbi en bygning der det så ut som om politiet gjennomførte en razzia. Vi stoppet på en parkeringsplass og oppdaget fort at det var fullt av uteliggere og "småkriminelle" 20 meter bortenfor oss, vi spant ut av landsbyen og fant til slutt en bensinstasjon langs motorveien. Jeg tror Morten fylte 20,6 liter bensin på en tank som rommer 21 liter. Et lite stykke videre fant vi også et motell hvor vi vekket verten og booket inn.

Dagen etter var planen lunsj i Brussel. Vi kjørte inn og fant en kafeteria, men der kunne vi ikke betale med kort. Den neste timen gikk til å lete etter minibank, noe vi ikke fant, og vi kjørte dermed videre ut av Brussel, nok en storby i ca 2 timer….

En liten svipptur innom Nederland innbefatter en tur over dikene i nord.jpg (106107 byte)Vi fortsatte videre inn i Nederland, langs kysten og over dikene. Det var fantastisk å se hvordan landet er demmet opp mot havet. Ute på diken som var 7-8 mil lang kunne vi knapt se land, det er utrolig at man kan bygge en vei midt ute på havet!

På vei hjem, siste natt i Tyskland fikk vi også teste toppfarten på syklene på autobahn. Vi fant et hotell og la fra oss bagasjen der, så var det bare rett ut på autobahn og bånn gass (Ola 260+ og Morten 255). Det var en morsom avslutning på en fantastisk tur.

Denne turen ga mersmak, men neste gang jeg kjører ned Europa skal jeg ha litt bedre tid slik at man kan legge inn noen hviledager. Vi kunne godt brukt 3 uker på samme turen. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at vi satt på sykkelen 8-9 timer hver dag.

Morten :

Jeg skal også nedover neste år! Da SKAL jeg ha 3-4 uker ferie og skal da gjøre følgende investering : Touring-kåpeglass! Pluss at jeg vil rive i ferge til og fra Kiel og tog m/MC gjennom Tyskland. 6-7.000,- koster den moroa, men jeg tror det er verd det. Det å «harve» gjennom Tyskland på MC er noe jeg nå har gjort to ganger. Jeg har bevist at jeg er "mann" og trenger ikke gjøre det mer…(?) Jeg vil ha mer tid og overskudd til å kjøre i Alpene og ned mot Middelhavet. Det gjør liksom ingenting at man har tid til å stoppe og ta litt bilder. Vi tok 4,5 film i år, men nesten halvparten er tatt i fart….

Hadde vi vært små, med sort hår, skrå øyne og kjørt Gold Wing, så kunne man kalt oss japanske bussturister slik vi fartet rundt og "opplevde" Europa på 10 dager og knipset litt her og der….- i fart !

 

Ruta vi kjørte :

Ferge til Frederikshavn – motorvegen gjennom Danmark til Tyskland – Autobahn A7 til like nord for Frankfurt am Main – diverse småveier til Koblenz – bundesweg langs Moselelva – Moseldalen til Luxemburg – sørover til Frankrike – sørøstover til St.Diè i Alsace–distriktet (mot Tyskland) – sørover "langs grensa mot Sveits" – over fjellene til Geneve i Sveits – sørover til de Franske Alpene og Albertville / Val d’Isére – vestover mot Grenoble – gjennom Lyon – nordover til Dijon – nordvestover til Paris – gjennom Paris – nordover til Belgia – gjennom Bruxelles – nordover til Nederland – over dikene i nord – østover til Tyskland – Hamburg – nordover gjennom Danmark til Hirtshals – ferge til Oslo.

Priser :

2 pers med 2 MC, Stena Line m/lugar ca 1.450,-

2 pers med 2 MC, Colorline – retur, dag, ca. 1.300,- (dyrt)

Bensin : snitt på 8 kr/liter. Forbruk 0,9 og 0,7

Bompenger : Frankrike : har ikke konkret beløp, men ca 150-200,- pr. sykkel for alt vi kjørte på motorveg i Frankrike

Overnatting : 250,- til 500,- for 2 pers. på rom med dusj og wc, inkl frokost.

Lunsj : 40 – 100 pr. pers.

Middag : 50 – 150 pr. pers. inkl. drikke.

Dagsforbruk : ca 800,- pr. pers. inkl. alt - utenom handling av MC-utstyr.

 

MC-hilsen fra Morten og Ola

 

Generelt om å kjøre i Europa (råd og vink) :

Det er ikke vanskelig, bare man vet hvor man skal (se på kart når man stopper) og følger med på den generelt gode skiltingen - og følger med på de rundt deg. Det går fort, ja, men den relative hastigheten (i forhold til bilene rundt deg) er ikke avskrekkende. Det er ikke mye verre enn Oslo, egentlig, det går bare litt fortere…. Etter en ½ dag på Autobahn har man vent seg til farten. Den første gangen man skal nedover, anbefaler jeg å kjøre Danmark som oppvarming og ikke ta ferga til Kiel for å starte derfra.

Følgende erfaringer rundt begrepet kjørekultur ble gjort på denne turen :

Danskene er svært kultiverte og tempoet er passelig bedagelig (120-170).

Tyskerne er disiplinerte og oppmerksomme, selv om det går fort (140 – 2XX). Franskmennene er litt mindre…disiplinerte, men fortsatt til å stole på og de viser hensyn.

 

Belgierne….., tja, hva annet kan man kalle dem, enn drittsekker på veien. Man skulle ikke tro at det skulle være så stor forskjell, men det virket ved flere tilfeller som om de ville "ta" oss. De regelrett lå og blokkerte i venstre osv. (120-180).

Hollenderne er mye bedre enn belgierne, men har ennå en del å lære av tyskerne (120-180). (Fra i fjor: Italienerne kjører grisefort, men er ikke ute etter å "ta" deg. Det er bare å henge på og dermed ikke bli overkjørt. Østerrikerne = tyskere.)

Det er ikke noe problem å kjøre en MC ned mot 600 ccm, forutsatt av at dette er en moderne sykkel med litt ytelser. Er man to på, bør man satse på 750 eller mer. Det kommer selvsagt litt an på hvor man skal, hvor langt, hvor mye på motorvei, osv. Det viktigste er at man har god vindbeskyttelse i 130-180 km/t. Det er å anbefale å ha låsbare kofferter da det forenkler situasjonen når man stopper i en by og ønsker å gå fra sykkelen for å se seg om. Tankveske er praktisk å ha. Kart, fotoapparat osv. er lett tilgjengelig når man skal bort fra sykkelen.

 

Man bør ikke være mer enn 3-4 sykler i følge, for de som er flere på tur.

Man bør basere turen på å stoppe og tanke hver 18-25 mil på motorvei (avhengig av tankstørrelse og forbruk), da det er greit å strekke litt på rumpa i ny og ne.

 


Krydder [Innhold]
Jimmy Olaisen